Informatie over Cessna UC-78 Bobcat OO-TIN |
| |
|
| Volgende vraag voor inlichtingen ontvangen van Raymond DE CLERCQ;
Je hebt misschien al gemerkt dat er al geruime tijd wekelijks een foto vanop SDW op de site staat van Daniel Brackx, Belgian Wings ( www.baha.be ).Vorige week was het een foto van de Cessna UC-78 Bobcat OO-TIN die lange tijd op Oostende heeft gestaan. Die foto is opgemerkt door het musée Regional de l'Air van Angers-Loire die het toestel restaureren en terug vliegklaar willen maken.Ze willen graag hun dossier aanvullen om de levensloop van het vliegtuig te kennen.Kent U misschien nog iemand die foto's of allerhande informatie heeft over dit toestel, bv. wanneer is het herschilderd van rood/wit naar blauw enz...dan mag dit altijd doorgestuurd worden naar Christian Ravel die zal het zeer appreciëren.Kijk eens op site van het museum ,ze hebben daar veel kleine vliegtuigen en oude zwevers !! www.musee-aviation-angers.fr Met vriendelijke groeten Raymond |
| | All pictures Raymond DE CLERCQ |
| |
|
Looking for information on glider OO-ZSF - Can anybody help ? | Geachte heer Van der Linden.
Ik heb uw website gevonden via Guido Volders. Hij maakte mij attent op de foto's van de Olympia OO-ZSF waarnaar ik een aantal jaar geleden op zoek was. Het betreffende toestel heeft enkele jaren bij ons op de club gevlogen als PH-172. Mijn idee een aantal jaren geleden was om het toestel naar onze club te krijgen tijdens het 75 jaar bestaan van onze club in 2011.
Kunt u mij misschien verder helpen met wat er met dat toestel gebeurd is?
Tevens kan ik u melden dat de PH-32 welke als eerste op de glider deel staat, is een Wolf Hirth Grunau 9. Het is het tweezitter model van de Grunau Baby. Op dit moment wordt in het zuiden van Nederland eenzelfde toestel luchtwaardig gemaakt, de PH-70. Meer informatie over de PH-32 kunt u vinden via de website van Herman Dekker, www.hdekker.info
Ik hoop dat u mij verder kunt helpen met de OO-ZSF. Ik hoop dat het toestel nog bestaat.
Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
Neander Stalpers Alkmaar, Nederland Enter your paragraph text here |
|
02 Jan 2012 - Another request for information from Herman De Wulf | Dag Guy,
Beste wensen voor een voorspoedig en vooral een gezond nieuw jaar! En om het jaar goed te beginnen: een oude koe uit de gracht. Er is ooit een straaljager op Sint-Denijs Westrem geland. Het was een Lockheed T-33 van de Belgische Luchtmacht. Weet jij daar nog iets over? Of iemand anders uit de tijd van EBGT? Hij zou een motordefect gehad hebben en een noodlanding hebben uitgevoerd te Sint-Denijs Westrem. Het toestel moet hersteld geworden zijn ter plaatse want het is er weer vertrokken. En dat heb ik gezien want ik stond er op te kijken. Omdat de startbaan niet lang genoeg was werd het uitgerust met JATO's. De wind kwam uit het Westen. Flink wat gebulder. En hij schoot vooruit en omhoog over de huidige E40 (die toen nog niet E40 heette of er misschien nog niet lag). Ik heb dat gezien van op de Voskenslaan omdat ik daar toevallig voorbij kwam (ik woonde daar in die dagen). Het Textielinstituut stond er nog niet en zo had men nog een ongehinderd uitzicht op de Schoonmeersen en het er achter liggend vliegplein. Weet er nog iemand in welk jaar dat was? Wie de piloot was?
Herman De Wulf
|
|
nformatie ontvangen van Piet DHANENS, 05 feb 2012;
Ter info Guy
Een ander verhaal deed de ronde dat ooit een Gentse militaire piloot ( Jean Nimmegeers) op het vliegveld landde met een T-33 of een F-84, en dit als weddingschap voor een bak bier. Nadien diende het toestel van bijkomende rockets voorzien te worden om terug van op Sint-Denijs-Westrem te kunnen opstijgen. Maar dat vond geen bevestiging. Volgens anderen scheerde hij enkel over de landingsbaan. Een meer dan onverwachtse bezoeker op zaterdag 18 juli 1959 was wel de gele Armstrong Whitworth Meteor NF Mk 11 OO-ARZ 146 bestuurd door Antoine de Montblanc en als co-piloot de 17-jarige Jean-Luc Rouget, zoon van de eigenaar van C.O.G.E.A. Het toestel nam deel aan de snelheidswedstrijd ter herdenking van de overtocht van Het Kanaal door Louis Blériot 50 jaar geleden. Deze race 'Arch to Arc', ingericht en gesponsord door de krant 'Daily Mail' vond plaats tussen Marble Arch ( centrum van Londen) en de Arc de Triomphe (Parijs). Tussen Marble Arch en het vliegveld van Northolt en het vliegveld Le Bourget naar de Arc de Triomphe mochten de deelnemers andere vervoermiddelen gebruiken. De Meteor voerde die dag een tweede proefvlucht uit. Wegens een tekort aan brandstof, in combinatie met een navigatiefout te wijten aan een technisch defect aan de navigatieapparatuur moest het een noodlanding uitvoeren. Het toestel belandde bij de landing naast de landingsbaan .
Vanwege de staat van de 'startbaan' en de beperkte lengte mocht het maar opstijgen met een beperkte hoeveelheid brandstof. Het overtollige diende eerst uitgepompt te worden. 147 Het toestel werd naar het uiteinde van de landingsbaan gebracht en steeg op in de richting Gent. Op verschillende plaatsen waren als voorzorgsmaatregel brandweerkorpsen aanwezig. Ook verbood inspecteur Goossens alle bootverkeer op de Ringvaart. Maar tot grote opluchting steeg het toestel zonder problemen op en kon het de volgende woensdag opnieuw deelnemen aan de rally-race..
146 C.O.G.E.A. kocht elf Armstrong Whitworth Meteor NF-11's van de Belgische Luchtmacht . Ze werden allen ingeschreven in het bur- gerlijk register, maar slechts één toestel werd herschilderd en ook effectief ingezet. De OO-ARZ, ex RAF WD590 en ex-Blu EN19 , was van oktober 1958 tot oktober 1963 ingeschreven in het burgerlijk register en nam deel aan de race Londen-Parijs in 1959. ( 100 Jaar Luchtvaart in België)
147 Informatie verstrekt door dhr Van Humbeek Fr.. Majoor Derom stelde bij de vlucht van woensdag daaropvolgend vast dat " le répétiteur électrique du compas (unique moyen de navigation que possède l'avion) faisait de grosses erreurs allant jusqu'à 20 degrés de chaque côté ". De volgende woensdag stelde hij nog afwijkingen vast van 15° in 8 minuten vlucht, zodat hij gedwongen was " op zicht" te vliegen.
|
|
Can anybody help Herman De Wulf | Received following email from Herman De Wulf;
Beste Guy, Al surfend op het Internet op zoek naar luchtvaartwetenswaardigheden struikel ik over een vermelding die ik niet had verwacht. Er blijkt in een grijs verleden een luchtverbinding te hebben bestaan tussen Folkestone en… Gent (zie link). Er is sprake van de luchtvaartmaatschappij Aircraft Transport & Travel (AT&T), die in 1916 opgericht werd en… naar Gent vloog. Te midden de eerste wereldoorlog lijkt mij dat onwaarschijnlijk. Wellicht situeert de verbinding zich veeleer in 1919 of 1920? Hebt gij daar ooit van gehoord? Ik niet in elk geval. Ik heb van 1935 tot 1960 praktisch naast het vliegveld gewoond en mijn ouders en grootouders woonden vlak bij het vliegveld en hebben daar nooit iets over verteld. Alleen over een lichtbaken voor de nachtpost op de route Brussel (Haren)-Londen (Croydon) van de Sabena, die de post met Fokkers F-VIIb vloog. Als gij iemand kent die daar meer over weet zou ik het op prijs stellen als je mij dat kon laten weten. Herman De Wulf
PS. De zoektocht is eigenlijk het gevolg van het feit dat de DH-83 waarmee de Antwerpenaar Guy Hansez in 1934 met de eerste luchtpost van België (Antwerpen) naar Leopoldstad vloog, momenteel te koop staat in Ottawa (Canada). Ik herinner mij uit mijn kinderjaren (moet de zomer van 1939 geweest zijn) dat zo een rode tweedekker -met een piloot in open lucht en in een gesloten cabine vóór hem een heer in donker kostuum met hoed die een krant last bij het voorbijtaxiën- geleek op de foto's van die DH-83. Zelfs de kleur klopt. Alleen: die DH-83 was in 1935 weer verkocht. Specialist Luc Wittemans laat mij weten dat het wellicht een buitenlandse DH-83 moet geweest zijn omdat ooit maar één DH-83 in België geweest is. Het vliegveld op Sint-Denijs Westrem was een militair terrein dat ook door burgers gebruikt werd. Voor zover ik meen te weten zou een buitenlands vliegtuig toen hetzij via Oostende, hetzij via Brussel België moeten binnengekomen zijn wegens toen geldende douanegebruiken. En zo kom ik al zoekend bij u terecht.
http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_Transport_and_Travel
History On 5 October 1916, Aircraft Transport and Travel (AT&T) was formed by George Holt Thomas. Using a fleet of former military Airco DH.4A biplanes, it operated relief flights between _Folkestone and Ghent._ On 15 July 1919, the company flew a proving flight across the English Channel, despite a lack of support from the British government. Flown by Lt. H Shaw in an Airco DH.9 between RAF Hendon and Paris - Le Bourget Airport, the flight took 2 hours and 30 minutes, and cost £21 per passenger.
|
|
OO-MVD | Looking for information on OO-MVD
Info ontvangen van Luc Wittemans; OO-MVD was, samen met Miles Magister OO-NIC, jarenlang een onderdeel van het landschap van het vliegveld. Ze stonden ergens in een hoekje buiten te verkommeren. Gelukkig was OO-NIC een beter lot beschoren en hebben mensen van het luchtvaartmuseum dit toestel kunnen redden (in 1972 lag NIC nog naast OO-MVD maar in 1975 was hij in het luchtvaartmuseum). Voor OO-MVD was er géén belangstelling: het bleef er, tot ongeveer 1984, liggen en verdween dan plots, waarschijnlijk opgehaald als oud ijzer. Ik heb begin jaren tachtig nog een oproep gedaan in het Franse luchtvaarttijdschrift Aviation Magazine in de stille hoop dat de Fransen misschien hun eigen unieke prototype terug wilden maar ook dat had géén gevolgen, voor zover ik weet. |
|
|
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
. |
|
|
September 2013
Ontving onderstaande email begin september 2013 met bijgevoegde foto's. Met dank aan Jan Vandenweghe !
Geachte, Als bij toeval ontdekte ik je site over het Gentse Vliegveld. Mijn vader Mark Vandenweghe was gedurende de jaren 60/70 lid van de club. Hij vloog ook op Ursel, Wevelgem en Moorsele. Ik heb wat foto's bijeen weten te scharelen. De OO-MVD was een slechte investering. Dit was een toestel (ik denk van Moranne> Franse makelij) dat eigenlijk een prototype was dat niet verder ontwikkeld werd. (De vleugels konden opgeplooid worden. Zowat gelijk aardig met vliegtuigen op een vliegdekship) (Maar het duugde langs geen kanten. Tijdens het taxien ontplofte de motor. Het toestel werd dan maar naar de achterkant van de Hangars gesleept en ontdaan van alle instrumenten . Voorst had mijn pa ook gedurende korte tijd een pipercup. Hier over heb ik geen informatie. Al wat ik weet is dat hij daarmee een noodlanding diende te mken, omdat de motor het plots liet afweten. Als ik nog veredere fot's vindt zal ik niet nalaten ze je op te zenden. De foto's met de SV4 zijn vermoedelijk op Wevelgen of Moorsele genomen. Ik kan ook wat bij vertellen rond het ongeval mat de Messershmit ME108 in Oostend. De piloot was een leerling van mijn vader die ongeveer een week voordien Cum Laude geslaagd was in een examen Acrobatie-vliegen te Wevelgem. Hij dit dit met een Zlin. (Ik weet niet of de shrijfwijze correct is). Hij was de beste leerling en zowat kind aan huis. (ik zelf was als jonge snotter op dat examen aanwezig). Het ongeval kwam als een bom on huis. Mijn vader toen vriend van Nolle (de eigenaar van het toestel in Oostende). Sinds het ongeval van zijn beste leerling, heeft mijn vader besloten om nooit meer te vliegen.
-- Jan Vandenweghe Chairman “2+1” Two Plus One Architect Corporation
|
|
| Enter your paragraph text here |
| | All pictures courtesy Jan Vandenweghe |
| |
|
|
| Picture courtesy Jan Vandenweghe. Ik veronderstel dat de persoon, links, Marc Vandenweghe is? Kan iemand hier namen aan toevoegen van de twee overige? |
| | |
|
Looking for information on the, once SDW based Global Swift aircrafts. | - Op vraag van Herman De Wulf;
Er waren omstreeks 1948-1949 twee Swifts op Sint-Denijs Westrem (ten titel van inlichting: ze waren zeer luidruchtig). Eén was de OO-GAI die toebehoorde aan een zekere R. Vercauteren uit Gent. De tweede was de OO-KAY die toebehoorde aan ene L. De Beil uit Roeselare. Dit laatste toestel werd verkocht aan Cogea Nouvelle te Oostende, die het doorverkocht naar Spanje. Daar werd het ingeschreven als EC-AJK en is er in 1949 bij Barcelona gecrasht. Maar het werd blijkbaar hersteld want het werd in 1986 verkocht naar Groot-Brittannië. Daar is het nog altijd ingeschreven als G-AHUN. Volgens Aeroplane wordt het er momenteel gerestoreerd zodat het eerlang weer zal vliegen. Gij weet dat het leven veel ingewikkelder is dan men denkt. Er zijn dus niet één maar twee Swifts geweest met de kenletters OO-KAY. Die tweede werd in oktober 1949 ingeschreven in het Belgisch register maar de naam van de eigenaar is niet meer bekend. Ergens in mijn achterhoofd is de naam Goethals blijven hangen. Kan dit de eigenaar van dat toestel geweest zijn ? Dit toestel is op 7 september 1957 gecrasht. Ik herinner mij nog. Waar het gebeurde en wat er van de piloot geworden is weet ik niet meer. Zou er iemand in uw vereniging zijn die de naam Goethals kan bevestigen en is er nog iemand die zich nog iets herinnert van die crash? Met vriendelijke groeten,
Herman De Wulf
|
|
| On request of Herman De Wulf. Belgian aviation expert. |
| |
|
Nieuwe informatie ontvangen van Michel Van Hee, Dallas Texas Dec 2008 (Wel een Gentenaar)
Verder zag ik in de rubriek research een aanvraag voor info re. de Globe Swift OO-KAY welke toebehoorde aan Louis Debeil uit Roeselare .Dat was de broer van mijn schoonvader Albert Debeil uit Staden (bij Roeselare) die tesamen eerst een Piper cub (?) US Airforce hadden gekocht etc… Mijn schoonvader ( ondertussen 10 j plus overleden ) vertelde mij dat hij na een close call ( tail spin) gestopt was van vliegen maar zijn broer Louis nog een tijd verder is blijven vliegen en een ander vliegtuig kocht …wellicht de Swift. Die werden hier vlak bij Dallas in Fort Worth gemaakt trouwens ( dat weet u wellicht but I couldn't resist ) Louis Debeil is toen naar Zuid Afrika vertrokken waar zijn zoon Jacques en kleinzoon Ivan nog leeft in Pretoria.
Michel R.G. Van Hee
|
|
LOOKING FOR INFORMATION ON CESSNA C78 CE BOBCAT with Belgian registration OO-AUT S/N 5884 | zondag 24 december 2006, 14:15
LOOKING FOR INFORMATION ;OO-AUT CESSNA C-78-CE BOBCAT S/N 5884
e-mail received from Herman De Wulf
Beste Guy,
Ik ben op zoek naar een foto van de Cessna Bobcat OO-AUT, een toestel dat kort na de oorlog eigendom was van de Gentse textielbaron Hanet en op het vliegveld van Sint-Denijs Westrem zijn thuishaven had. Het heeft weinig gevlogen en werd daarna opgeborgen in de grote loods waar het decennia is blijven staan en totaal verwaarloosd geraakte. Het werd geplunderd, ontdaan van alle instrumenten en zijn motoren. Vogels bouwden er hun nesten in. Op zeker ogenblik heeft men de vleugels van het wrak afgedaan (ergens in de jaren '70) en er naast gezet opdat het minder plaats in beslag zou nemen. Ik vermoed dat Hanet geen stalling meer betaalde aan de Regie der Luchtwegen die het vliegveld toen beheerde en dat die het in beslag genomen zal had. Het wrak is in de loods blijven liggen tot de sluiting van het vliegveld in 1985. Wat er van geworden is weet ik niet. De twee luchthavencommandanten die het kunnen weten, Dupon en De Dekker zijn overleden. Ik heb mijn licht opgestoken bij Daniel Brackx, maar die is meer met militaire vliegtuigen bezig. Hebt gij soms een foto van dat vliegtuig ? Hanet heeft na de oorlog ook een Lockheed 12 gehad maar daar heb ik een foto van. Beide had hij aangekocht via de Sabena, die als invoerder optrad. Vóór de oorlog bezat Hanet al een Stinson Reliant, die in 1940 is opgeëist maar in de oorlog verloren is gegaan. Ook daarvan heb ik een foto. Volgens de familie, waar ik eens contact mee had, heeft Hanet na de oorlog belangstelling voor de luchtvaart verloren en is met zijn vriendin naar het zuiden van Frankrijk vertrokken. Hij had toen een yacht aan de Azurenkust. Hij is inmiddels al lang overleden.
Bedankt op voorhand
Herman De Wulf Merchtem |
|
Mail ontvangen op zaterdag, 19 mei 2007 - Gewoon fantastisch !
Guy: Ik zag op je site de vraag naar een foto van de Cessna Bobcat OO-AUT. Hierbij de foto die ik op 3 augustus 1961 van de kist maakte (op de fiets naar Frankrijk en België om vliegtuigen te fotograferen !) De USAAC / USAF insignes zijn nog duidelijk zichtbaar. Groeten,
Jaap Zwart Constantijn Huygenslaan 31 3705 SP Zeist The Netherlands |
|
Looking for missing names on Sint-Denijs-Westrem pilots 1950 | Enter your paragraph text here |
|
Foto ontvangen van Arnold Van Schoorisse met zijn vader geknield.
KAN HIER IEMAND NAMEN BIJ PLAATSEN ?
08 Feb 2007 - Inbreng Guy Gildemyn; Op de oude groepsfoto daterend van 1950 is de man zittend in kleermakerszit in het midden (met schuin hoedje): Pierre Voortman. |
|
Edgar Percival EP9 Prospector | Vraag van Luc Wittemans;
In verband met de gebeurtenissen op het vliegveld van Gent zoek ik al jaren naar de datum dat G-ARTV er aan de ketting gelegd werd. G-ARTV was een Edgar Percival EP.9 Prospector (constructienummer 39) en aanvankelijk Brits militair XM819, daarna G ARTV, nadien D ELSA alvorens dus op 30.1.1968 als G ARTV terug ingeschreven te worden op naam van L. Hornett, Seaford. Het werd te Sint Denijs Westrem aan de ketting gelegd op een mij onbekende datum. Het werd nog actief gezien te Biggin Hill op 18.4.1969 en bezocht Oostende op 30.4.1969 maar werd te Gent gezien in september 1969 en ook in september 1970. De inbeslagname moet dus ergens tussen 30.4.1969 en september 1969 gebeurd zijn. Het werd afgeschreven uit het Brits register op 22.9.1970 maar heringeschreven als G-ARTV op 12.2.1973 na vrijgave in België. Het werd opnieuw geschrapt uit het Brits register op 1.2.1977. Gereserveerd als N747JC op 1.9.1987 en ingeschreven als dusdanig op 24.10.1988. Het verhaal gaat dat het toestel gebruikt werd om te Londen gestolen bont naar een verlaten Belgisch vliegveld uit WO 2 te brengen voor verkoop in België en Frankrijk. Later zouden de smokkelaars dan overgeschakeld hebben op valse Zwitserse bankbriefjes. Maar hoeveel hiervan waar is en hoeveel fantasie, weet ik niet.
nvdr. In cockpit, Marc Herry die een testvlucht wilde maken maar verboden werd door de RLW. De man naast het toetel is de douanier die het vliegtuig in beslag heeft genomen. |
|
Foto's courtesy Danny De Leyn in Oskosh USA 2003 |
| |
|
|